Rozvrhy pro kombinované studium
Aktuální rozvrhy pro kombinované studium najdete na stránce
https://www.slu.cz/fpf/cz/uistudiumkombinovanerozvrhy
Zdroje informací
- Stránky Ústavu informatiky
- Návod na registraci předmětů (odkaz na web OPF SU)
- Nápověda k IS (Informačnímu systému) - pokud tápete například s registrací předmětů, rozvrhem apod.
- Videonávody k IS taktéž, když tápete...
- Portál s přehledem ICT služeb v rámci Slezské univerzity v Opavě
- Manuály včetně manuálu pro studenty
- Harmonogram výuky pro jednotlivé akademické roky (rozvržení výuky a zkouškových období v semestrech) - na stránce zvolte aktuální akademický rok
- Informace k státním závěrečným zkouškám
- Předpisy a formuláře související se studiem (přečtěte si především Studijní a zkušební řád)
Přístup do MS Teams
Pro účely hybridní výuky (nemoc, Erasmus výjezd do zahraničí či jiné důvody, proč student nemůže být na výuce fyzicky přítomen) je možno se s vyučujícím domluvit na použití MS Teams, případně tímto způsobem lze řešit odevzdávání projektů, online konzultace apod.
MS Teams jsou dostupné v několika formách: aplikace pro desktop nebo mobil (zeptejte se Googlu na "ms teams download"), nebo se dá použít přístup přes web (teams.microsoft.com).
Přihlašovací jméno je váš CRO identifikátor (tři písmenka ze začátku příjmení a pak číslo, například pan Primula by měl třeba identifikátor pri0001) následovaný řetězcem @ad.slu.cz, tedy třeba pri0001@ad.slu.cz, heslo jako do IS. Univerzita vytvořila jednoduchý návod: Návod MS Teams pro studenty
Po zprovoznění a přihlášení byste se měli dostat k seznamu "týmů", které vám byly zpřístupněny. Zpřístupnění týmu/kurzu může proběhnout dvěma způsoby:
- vyučující vás do týmu přidá ručně,
- dostanete kód, který použijete pro zpřístupnění - v prostředí Teams hledejte odkaz "Připojit se k týmu...".
Pro první ročníky
- Do prvního (zimního) semestru si musíte zapsat předměty cca za 30 kreditů celkem, soustřeďte se na předměty doporučené pro tento semestr/ročník.
- Při zápisu si hlídejte návaznosti předmětů. Absolvování některých předmětů je podmíněno splněním jiných předmětů (například předmět Logika a logické programování ze zimního semestru navazuje na předmět Úvod do logiky z letního semestru, a tedy si ho nelze zapsat v prvním ročníku).
- Při zápisech předmětů do dalších semestrů včetně druhého především berte ohled na to, abyste si nezapsali předmět, který nebudete moci absolvovat (teoreticky by to ani nemělo jít, ale žádný informační systém není neomylný). To se může stát, pokud z nějakého důvodu nezvládnete předmět, na který má zapisovaný předmět navazovat.
- Pokud víte, že ve zkouškovém období nestihnete některé zkoušky udělat a rozhodujete se, které „vypustíte“, pokuste se absolvovat hlavně předměty, které opakujete, a také ty předměty, na které navazují některé další předměty (obvykle typu A). Když nerozvážně ignorujete předmět, na který existují návaznosti, způsobíte si tyto problémy:
- zkomplikujete si průběh studia (případně si prodloužíte studium),
- může se stát, že budete mít problémy s rozvrhem,
- navíc tím přijdete nejen o kredity z opomenutého předmětu, ale i o kredity navazujících předmětů a je možnost, že vám nebudou stačit kredity za akademický rok (minimálně 40 splněných kreditů za rok z předmětů A/B), což znamená konec studia.
Které předměty si zapsat
Při zápisu předmětů se řídíme především doporučením předmětu pro konkrétní ročník. Na toto doporučení se bere ohled při tvorbě rozvrhu, tedy je jen malá pravděpodobnost, že přednášky zapsaného předmětu nebudeme moci navštěvovat.
Seminární skupiny
Pokud má předmět cvičení nebo semináře, pak při zápisu takového předmětu je třeba si zvolit seminární skupinu. Seminární skupiny jsou důležité hlavně v případě, že pro některý předmět je víc různých alternativních umístění v rozvrhu, protože musí být jasné, do které výukové skupiny budete patřit. Bez volby seminární skupiny v rozvrhu neuvidíte umístění časového slotu pro seminář/cvičení.
Například v prvním ročníku máte předmět Praktikum ze základů informatiky 1. Tento předmět má (obvykle) tři seminární skupiny, protože si ho zapisuje velké množství studentů, kteří by se do učebny nevešli. Tyto seminární skupiny jsou na různých místech v rozvrhu (za kódem je pak lomítko a písmeno A, B, C).
Vyučující potřebuje vědět, kolik studentů bude do které seminární skupiny chodit, proto si ji volíte předem. Pokud jste si seminární skupinu nezvolili sami, může to dodatečně zajistit vyučující (případně garant předmětu, kterému vyučující řekne).
Některé předměty mají přednášky a k tomu seminář či cvičení. To je pro studenty nejvíc matoucí, protože po zápisu předmětu tento předmět "vidí" v rozvrhu (ovšem pouze tu přednášku) a nedochází jim, že ještě mají volit umístění semináře či cvičení. Například u těchto předmětů potřebujete dostat do rozvrhu přednášku a k tomu jedno z několika cvičení či seminářů, tedy budete mít 2h přednášku a 2h cvičení/seminář:
- Algoritmy a programování I - v prvním ročníku Informatiky, Moderní informatiky, Informatiky a angličtiny.
- Informační věda 1 - v prvním ročníku Knihovnictví.
Limity kreditů
- 40 kreditů minimálně je nutné získat během každého roku studia kromě posledního, kredity za předměty uznané z jiného studia se nezapočítávají.
- 180 kreditů minimálně je nutné získat za celou dobu bakalářského studia, započítávají se i uznané předměty.
- 120 kreditů minimálně je nutné získat za celou dobu navazujícího magisterského studia, započítávají se i uznané předměty.
V každém studijním programu máte povinně volitelné předměty rozděleny do skupin. Každá skupina má stanoveny minimální požadavky na absolvování, například může být podmínka "Je nutno splnit minimálně 12 kreditů". Ke každé skupině povinně volitelných předmětů si zkontrolujte, zda tuto podmínku splňujete, jinak byste nemohli řádně ukončit studium.
Cisco kurzy
Studenti mají možnost absolvovat kurzy počítačových sítí a bezpečnosti společnosti Cisco, což je jedna z největších světových společností působících (nejen) v oblasti informačních technologií. Kurzy probíhají obvykle v Cisco labu (počítačové sítě) a v učebně B3b (CyberOps).
Informace k těmto kurzům najdete zejména na těchto odkazech:
Software pro studenty
Studenti univerzity mají zdarma přístup k některým aplikacím, které by jinak byly placené, zejména od Microsoftu. Co možná budete potřebovat:
-
Vývojářské nástroje, databázové systémy apod.:
- Přejděte na web https://aka.ms/devtoolsforteaching
- Je třeba se přihlásit svými přihlašovacími údaji pro univerzitní informační systém, včetně určení organizace (Slezská univerzita), stát doporučuji napsat ručně (seznam není podle abecedy). Pravděpodobně budete muset projít ověřením organizace včetně vyřešení hádanky, jestli nejste roboti...
- Dostanete se do prostředí MS Azure, software je ukrytý pod položkou Výukové materiály.
-
MS Office a spol.:
- Přejděte na https://www.office.com
- Přihlašte se svými přihlašovacími údaji pro univerzitní informační systém, včetně určení organizace (Slezská univerzita).
- Pokud v prostředí bloudíte, hledejte (vlevo) ikonu Aplikace.
Závěrečné bakalářské a diplomové práce a státnice
Zadávání závěrečných prací
Na témata závěrečných prací (bakalářských a magisterských diplomových prací) je dobré myslet s předstihem, už proto, že „kdo dřív přijde, ...“.
Kdo může být vedoucím závěrečné práce (aneb za kým zajít pro téma):
- bakalářská práce: s titulem doc, prof (obojí před jménem), Ph.D. (za jménem), odborný asistent (informujte se u mně nebo u sekretářky, kdo přichází v úvahu)
- magisterská diplomová práce: s titulem doc, prof (obojí před jménem) nebo Ph.D. (za jménem)
Vypracování závěrečné práce
Na takovou práci v rozsahu desítek stránek potřebujete rozhodně víc než jen pár měsíců. Pravidelně konzultujte obsah a formu práce se svým vedoucím. Stává se, že jeden či dva měsíce před odevzdáním vedoucí práce poprvé vidí, co student vytvořil, a vyjádří se značně negativně k tomu, co student míní odevzdat. Někteří studenti pak na poslední chvíli pracují „ve dne v noci“, aby práci dovedli do stavu, který by byl vedoucím považován za uspokojivý.
Odevzdání závěrečné práce a státnice
Termíny (obecně pro různé roky, přesná data jsou orientační):
Odevzdání práce | Splnění studijních povinností | Termín státnic | |
---|---|---|---|
Termín pro zimní semestr | polovina prosince | konec ledna | únor |
Termín pro letní semestr | konec dubna | konec dubna | květen/červen |
Dodatečný termín | konec června | konec června | srpen |
Aktuální termíny zjistíte v harmonogramu na webu studijního oddělení v části Státní závěrečné zkoušky. Všechny tyto termíny jsou víceméně rovnocenné, můžete se přihlásit na kterýkoliv z nich.
Předem si ověřte, zda jste v závěrečné práci na nic nezapomněli. Studenti často zapomenou na abstrakt (v češtině i angličtině), součástí práce je povinně i zadání. V semináři (k bakalářské práci, resp. diplomovém) se dozvíte vše potřebné, budete taktéž odkázáni na metodiku.
Nastaly problémy?
- Nic neodkládejte na později!!! Když necháte odevzdání projektu či semestrální práce na poslední chvíli, může se stát, že nebude přijata, i když jste přesvědčeni, že vaše práce je naprosto dokonalá. Když půjdete na zkoušku z některého předmětu až na poslední nebo skoro poslední termín, jako naschvál onemocníte, špatně se vyspíte, budete mít „okno“, nestihnete se pořádně naučit, atd., a není jisté, jestli vyučující vypíše ještě najaký další termín. Nezapomeňte, že do IS je možné zapsat známky pouze do konce srpna, každé zdržení může tento termín hodně zkomplikovat.
- Zapomněli jste si zapsat některý předmět? To se řeší žádostí na studijní oddělení. Na stránce studijního oddělení najděte odkaz na předpisy a formuláře,
- Některý předmět jste absolvovali jinde (příp. v předchozím, již ukončeném nebo paralelním studiu) a chcete ho uznat? Pokud se jedná opravdu o stejný předmět (u stáží na zahraničních univerzitách je to taky možné, případně se předmět může i trochu jinak jmenovat), pak je možné ho uznat, pokud byl splněn s hodnocením mezi A-D, resp. 1-2 v číselném ohodnocení. Pro tyto účely je na stránkách studijního oddělení speciální formulář „Žádost o uznání studijních povinností“. Tento formulář vyplníte a podepsaný odevzdáte na studijním oddělení.
- Prý jsou vypsány termíny zápočtů/zkoušek. Kde je zjistím, jak se přihlásím? V současné době se toto všechno provádí přes informační systém. Pokud jste tak dosud neučinili, rozhodně si důkladně projděte webové rozhraní.